Wat is ADHD?

Veel mensen denken bij AD(H)D vooral aan concentratieproblemen
en druk gedrag, maar bij AD(H)D gaat het om nog veel meer.
Het gaat om de uitvoerende controle functies van de hersenen.

AD(H)D is een vertraagde ontwikkeling van de controle functies, de executieve functies van de hersenen. Ze reguleren impulsen en gedrag en gelukkig ontwikkelen zich deze functies zich door tot 25/30 jaar. Als jongeren hiermee moeite hebben, wordt vaak verondersteld dat ze lui of ongemotiveerd zijn. Het gaat hier niet om onwil; het gaat om onmacht! De hersenen van die jongeren zijn nog onvoldoende ontwikkeld en zij hebben hulp en begrip nodig om beter met hun AD(H)D-kenmerken om te gaan.

Voorbeelden van deze executieve functies zijn ‘concentreren’, maar bv. ook ‘onthouden’, ‘plannen’, ‘uitstellen’, ‘emotieregulatie’ en meer. In de training leggen we uit hoe je deze functies kunt herkennen. En we zoeken oplossingen, waarmee je direct verder kunt.

Kies een onderdeel om te lezen

Medicatie en zelfmedicatie

    Medicatie voor AD(H)D heeft een wetenschappelijk bewezen positief effect op de werking van de hersenen. Zelfmedicatie gaat om alles wat een positief effect heeft, maar niet in een pil zit. Beide hebben effect op het beloningssysteem in de hersenen; het dopaminesysteem.

    Medicatie werkt stimulerend op de executieve functies en kan deze verbeteren. Het werkt niet verslavend. AD(H)D-medicatie verhelpt het dopanimetekort in de hersenen wat zich bij AD(H)D voordoet. In feite kan alles als zelfmedicatie worden gebruikt, als het maar als beloning wordt ervaren.

    Tijdens de training krijg je betrouwbare informatie over medicatiegebruik en allerlei vormen van zelfmedicatie.

Omgaan met emoties

    Mensen met ADHD zijn vaak hoog sensitief of hoog gevoelig. Het komt regelmatig voor dat er door de (soms sterk) wisselende emoties problemen ontstaan met de mensen om de jongeren heen. Ook kunnen meisjes en vrouwen met AD(H)D meer last hebben van hun AD(H)D klachten voor de menstruatie.

    Omgaan met emoties heeft een grote invloed op het functioneren van de jongeren. Tijdens de training leggen we uit wat de rol is van de diverse hersengebieden en we gebruiken denkmodellen om meer inzicht te krijgen in de eigen gedachten.

Verantwoordelijkheid nemen

    Tijdens de training gaan de deelnemers oefenen met het vinden van nieuwe oplossingen voor (oude) problemen. We onderzoeken individueel de executieve functies, zodat iedereen inzicht krijgt in de sterke en zwakke kanten. Omdat mensen met AD(H)D vaak zeer getalenteerd zijn is ons motto: “Gebruik je talenten, werk met passie en energie!”

    We leren brainhacks, zodat de deelnemers meer grip krijgen op de problemen waar zij tegenaan lopen. De belangrijkste stap is: verantwoordelijkheid nemen. Werk aan het zelfinzicht, met energie en vertrouwen. Wees nieuwsgierig en stel je open voor elk nieuw idee wat je kan helpen. Dit geldt voor de jongere met AD(H)D, maar ook voor de mensen in de directe omgeving.

    Jij hebt AD(H)D, AD(H)D heeft jou niet!

Sterke kanten AD(H)D

     

Testimonials

    Rik (25 jaar):

    “Ik heb in dit traject een hoop over mijzelf geleerd. Ineens zag ik alles waar ik heel m’n leven al mee worstelde opgesomd en vielen de stukjes op hun plek. Samen met een arts word uitgelegd wat de kernmerken zijn, waar ze precies vandaan komen en voor alle aspecten van ADHD die het leven wat moeilijker maken word er gepraat over hoe je hier anders en effectiever mee om kunt gaan. Dit komt in het traject in een gezellige en ontspannen sfeer allemaal aan bod. Ook is er altijd ruimte voor vragen en begeleiding.”

    Danya (22 jaar):

    “Tijdens de ADD training kreeg ik handige tips over hoe je omgaat met je planning. Ook leer je veel van elkaar en help je elkaar een handige methode toe te passen bij het onthouden van dingen en het plannen. Ook heb ik genoeg aan de informatie die er wordt gegeven en wordt er duidelijk uitgelegd hoe ADD nou eigenlijk in elkaar zit. Etienne heeft mij goed geholpen over het geven van tips en manieren hoe je iets goed onthoudt of organiseert en van Michaela heb ik een goed en duidelijke presentatie gekregen over wat ADD nou eigenlijk inhoudt. Ik heb er veel van geleerd en merk dat ik al beter kan plannen en onthouden van belangrijke taken.”

Menu