Over de training

Wij trainen jongeren en professionals in het beter leren omgaan met AD(H)D.
Ziet u mogelijkheden voor deze training?

Onze visie

‘De juiste prikkels zorgen dat je brein floreert’ citaat neuropsycholoog Jelle Jones

Meer nog dan andere jongeren, hebben zij met (kenmerken van) AD(H)D meer steun en sturing nodig. Het is een achterhaalde visie dat zij dit zelfstandig kunnen. De hersenen van een mens zijn pas uitontwikkeld bij 25 jaar of nog ouder. Eerder is het brein nog niet klaar met rijpen. Helaas wordt dit op school vaak niet goed gezien en wordt te snel gezegd: het zit er niet in.

Voor de rijping van de hersenen is de omgeving erg belangrijk. Die moet actief voorwaarden scheppen, want het brein ontwikkelt zich niet vanzelf: je kunt niet gewoon afwachten tot de jongere zich heeft ontwikkeld.

Kies een onderdeel om te lezen

Missie en visie

Train de trainer

    In drie fases leren we een trainer uit de school zelfstandig de AD(H)D training aan te bieden. Tijdens en nà de invoering ondersteunen wij de school met intervisie en supervisie.

    In samenwerking met de trainers en andere creatieve professionals blijven wij de ADHD training ontwikkelen, zodat het up-to-date blijft, steeds effectiever wordt en de trainers en de school verder ‘ontzorgt’. Wij blijven materiaal, methodieken, presentaties en theoretisch kader ontwikkelen en leveren, waar de school dan direct van profiteert.

Opbouw training

    Intakefase

    • Individueel intakegesprek van 45 minuten.
    • Samenwerking binnen de school opzetten met zorgcoördinator, mentoren en/of andere medewerkers betrokken bij de ondersteuning van de student.

     

    Groepstraining en individuele gesprekken

    • Acht wekelijkse bijeenkomsten van 2 uur voor de jongeren.
    • Inbegrepen is een bijeenkomst voor het steunnetwerk van de jongere, waarbij bijvoorbeeld ouders uitgenodigd kunnen worden.
    • Twee individuele gesprekken per jongere om de inhoud van de training uit te diepen.

     

    Zie ook ons ADD-Energy magazine: https://issuu.com/etienne_scheeper/docs/01-07-2019_add_energy_magazine_2019

Workshops voor docenten

    Wij hebben veel ervaring in het op maat maken en aanbieden van workshops. Hier ziet er u enkele:

    • Plannen, het goede voorbeeld? (hoe voelt het om te plannen, als je geen overzicht hebt? En natuurlijk praktische tips hoe effectief plannen aan te leren aan jongeren met ADHD).
    • Wat is AD(H)D? (kennis opdoen, maar ook ervaren wat het betekent AD(H)D te hebben).
    • Werken met het “urgentiekwadrant” (unieke en effectieve methodiek ontwikkeld in de praktijk om meer grip te krijgen op ‘AD(H)D-gedrag’).
    • GETTING WORK DONE (activeren van de jongere, zoektocht naar praktische individuele oplossingen).
    • Tot op je eigen TOP (maak een plan voor een experiment en voer het uit!).

     

Passend onderwijs

    Mede door veranderende wetgeving komen steeds meer jongeren met AD(H)D naar het regulier onderwijs. Maak het schoolsysteem samen sterker door zowel de jongere als de docent te trainen in één training.

    • Opleiden van een trainer in de school
    • Handelen van de docent en de jongere staan centraal
    • Goed lesmateriaal is onze trots. Zie ook ons ADD-Energy magazine: https://issuu.com/etienne_scheeper/docs/01-07-2019_add_energy_magazine_2019
    • Blijvende ondersteuning voor nieuwste ontwikkelingen

     

Menu